استان کرمانشاه
 
جواهری ناصر ادرس عنبراباد پاساژ رئیسی فاز1
عمومی
پنج شنبه 25 مهر 1392برچسب:استان کرمانشاه, :: 10:6 ::  نويسنده : احسان ملائی       

استان کرمانشاه (دربارهٔ این پرونده آوا ) (به کردی: کرماشان)‏ با مساحت ۲۴۶۴۰ کیلومتر مربع، هفدهمین استان جمهوری اسلامی ایران از نظر وسعت به شمار می­رود. موقعیت جغرافیایی آن بر روی کره زمین بین عرض جغرافیایی ۳۳ تا ۳۵ درجه شمالی و طول جعرافیایی ۴۵ تا ۴۷ درجه شرقی است.استان کرمانشاه که ۱/۵ درصد مساحت کشور را دربرمیگیرد، از استان­های غربی به شمار می­آید که با کشور عراق مرز مشترک دارند.[۲]این استان از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود می­شود. مرکز استان کرمانشاه، شهر کرمانشاه است.[۳]بر اساس آخرین تغیرات در ۱۳۸۸ استان کرمانشاه از ، ۱۴ شهرستان، ۲۹ شهر، ۳۰ بخش و ۸۵ دهستان تشکیل شده است.[۲]

تقسیمات کشوری

  1. شهرستان اسلام‌آباد غرب
  2. شهرستان پاوه
  3. شهرستان ثلاث باباجانی
  4. شهرستان جوانرود
  5. شهرستان دالاهو
  6. شهرستان روانسر
  7. شهرستان سرپل ذهاب
  1. شهرستان سنقر
  2. شهرستان صحنه
  3. شهرستان قصر شیرین
  4. شهرستان کرمانشاه
  5. شهرستان کنگاور
  6. شهرستان گیلان غرب
  7. شهرستان هرسین

استان کرمانشاه شامل ۱۴ شهرستان، ۲۹ مرکز شهری، ۸۳ دهستان و ۲۷۹۳ آبادی دارای سکنه می‌باشد. [۴] این استان از شمال به استان کردستان ، از جنوب به استانهای لرستان و ایلام ، از شرق به استان همدان و از غرب با کشور عراق هم جوار است و بیش از ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

تاریخ استان

این استان در گذشته یکی از مراکز ساسانیان بوده‌است و از همین دوره آثار بسیار زیاد و ارزشمندی در این استان مانند تاق بستان(طاق وسانکتیبه بیستون و معبد آناهیتا باقی‌مانده‌است و در طی سده‌های گوناگون نیز به دلیل جایگاه ویژه راهبردی کرمانشاه، این شهرستان دارای اهمیت ویژه‌ای بوده‌است. امروزه نیز از مهم‌ترین شهرهای غرب ایران به شمار می‌رود.

در سالهای ۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰ با روی کار آمدن رضاشاه حکومت مرکزی توانست تا اندازه‌ای نفوذ و قدرت خود را در سراسر ایران تأمین نماید. در این زمان سنندج بخشی از استان پنجم (استان کرمانشاهان) بود. از سال ۱۳۴۰ به بعد استان کرمانشاه تقسیم شد به استان کردستان و استان کرمانشاهان و سنندج به عنوان مرکز سیاسی و اداری استان کردستان، مهمترین و بزرگترین شهر استان جدید التاسیس کردستان بود.

از سال ۱۳۴۶ نیز فرمانداری کل لرستان تاسیس گردید و شهرهای لک نشین، استان کرمانشاهان (جنوب رود سیمره) به فرمانداری جدید به مرکزیت خرم آباد پیوستند، که بعدها تبدیل به استان مستقلی به نام استان لرستان گردید.

مردم‌شناسی

استان کرمانشاه یکی از استانهای کردنشین کشور است.[۵] برخی از بزرگترین ایل‌های کرد ایران نظیر ایل کلهر، ایل زنگنه و ایل سنجابی در استان کرمانشاه زندگی می‌کنند. گویش‌های گوناگون زبان کردی نظیر کلهری، جافی، کردی کرمانشاهی، لکی، سورانی، پاوه‌ای، ژاو رودی، لهونی، بالاجوبی، اورامی و گوران از رایج ترین گونه‌های گویشی در استان کرمانشاه هستند.[۶] در این استان قومیت‌های گوناگون دیگری نیز زندگی می‌کنند.

آب و هوا

کرمانشاه از دید گوناگونی آب و هوائی دارای تنوع زیادی است از لحاظ آب و هوایی دارای چهار فصل در یک زمان است برای نمونه قصر شیرین دارای آب و هوای گرم و سنقر و پاوه دارای آب و هوای سرد و کرمانشاه و اسلام آباد غرب دارای آب و هوای معتدل هستند.

مذهب

استان کرمانشاه از دیدگاه مذهبی نیز دارای گونه‌گونی بسیار زیادی است. به طور مثال پیروان کیشهای شیعه، سنی، اهل حق (یارساننعمت اللهی، یهودی، مسیحی (ارمنی و آشوری) و بهاپی در این استان در کنار هم زندگی می‌کنند.

زبان

زبان کردی[۷] و فارسی کرمانشاهی[۸][۹] در شهر کرمانشاه از رایج‌ترین زبان‌ها می‌باشند. و در استان گویش‌های کلهری، کردی کرمانشاهی، زنگنه‌ای، سنجابی، گورانی، لکی، فارسی کرمانشاهی.[۱۰] جافی در شهرهای جوانرود، روانسر، ثلاث باباجانی، بخش‌هایی از پاوه و سرپل ذهاب[۱۱] و ترکی آذربایجانی نیز در سنقر رواج دارد و همچنین زبان لکی درشهرستان هرسین، شهرستان صحنه و شهرستان کنگاور رواج دارد.[۱۲][۱۳]

نظرسنجی سال ۱۳۸۹

طی پژوهشی که شرکت پژوهشگران خبره پارس به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۸۹ انجام داد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونه گیری شد در استان کرمانشاه به قرار زیر بود: ۴٫۲ فارس (۱٫۹% مرد، ۶٫۲% زن)، ۹۲٫۵ کرد (۹۵٫۲% مرد، ۹۰٫۴% زن)، ۰٫۲ عرب (۰٫۵% مرد)، ۰٫۷ لُر (۰٫۵% مرد، ۰٫۵% زن)، ۰٫۵ سایر و ۱٫۹ بدون‌جواب بودند.[۱۴]

آمارهای اجتماعی

طبق آمار پزشکی قانونی نسبت به جمعیت کرمانشاه پس از اردبیل و قبل از همدان بیشترین آمار نزاع‌های خیابانی در ایران را به خود اختصاص داده است.[۱۵]

پوشاک

جاذبه‌ها

جاذبه‌های تاریخی

در استان کرمانشاه ۳۰۰۰ اثر تاریخی برآورد شده‌است که ۷۱۶ اثر آن به ثبت آثار ملی و یک اثر به ثبت اثر جهانی رسیده‌است.[۱۶] در این میان بیستون به ثبت جهانی رسیده‌است و در همه جای استان اثار گرانبهایی دیده می‌شود از جمله طاق بستان کرمانشاه -طاق گرا معبد اناهیتا کنگاور

جاذبه‌های طبیعی

استان کرمانشاه که دارای آب و هوای متنوعی در مناطق مختلف است در حدود ۷۷۰ چشمه و ۷۴ سراب را در خود جای داده‌است که آن را بستر مناسبی برای رودخانه‌های فصلی و دائمی تبدیل کرده‌است.[۱۷]

فرهنگ

آثار فرهنگی استان کرمانشاه را بازار کرمانشاه، تکیه معاون الملک، تکیه بیگلربیگی، بقعه بابا یادگار، اویس قرنی، مقبره احمدبن اسحاق قمی، امامزاده احمدبن محمدباقر وآرامگاه میرعبیدالله، مسجد عمادالدوله مقبره حضرت خلیفه حیدر حیدری باینگانی در بخش باینگان از توابع پاوه و سایر مساجد کهن و زیبا تشکیل می‌دهند.

صنایع دستی

صنایع دستی در استان کرمانشاه از سابقه تاریخی طولانی برخوردار بوده، بطوریکه روزگاری کرند غرب زرادخانه مهمی بوده که سلاح‌های گوناگون را می‌ساخته است. در تاریخ یورش‌های تیموریان و جنگ‌های ایران و عثمانی، از سلاح‌های ساخت کرند یاد شده است. صنایع دستی در استان کرمانشاه به موازات توسعه کشاورزی و دامداری پیشرفت‌هایی داشته و در اقتصاد و زندگی مردم استان به ویژه عشایر و روستائیان نقش مهمی داشته است.

جغرافیا

کوه‌ها

بیش از نیمی از وسعت استان کرمانشاه را کوه‌های مرتفع پوشانده‌است. رشته کوه زاگرس، به صورت مجموعه‌ای از رشته‌های موازی، با دشت‌های مرتفع کوهستانی در بین آنها، پوشش گیاهی متنوعی به وجود آورده‌است.

جنگل

۱. جنگل‌های بلوط ۲. جنگل‌های ون

ناهمواری‌ها

شهرستانسراب‌هاغارهاکوه‌هارودخانه‌هادشت‌ها
کرمانشاه نیلوفر
تاق بستان
خزر الیاس
یاوری
بیستون
پراو
شکارچیان
دو اشکفت
پراو
میوله
سفیدکوه
بیستون
قره‌سو
آبشوران
چم‌بشیر
ماهیدشت
بیستون
اسلام آبادغرب سراب شرف آباد - - برف آباد نظرات شما عزیزان:


 
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها
خرید ساعتhttp://">ساعت
فروشگاه اینترنتی ساعت دیواری"> فروشگاه اینترنتی ساعت دیواری
خرید ساعت دخترانه">ساعت دخترانه
تبادل لینک"> تبادل لینک
خرید ساعت دیواری">خرید ساعت دیواری

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جواهری ناصر و آدرس zendegi-man.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان